poniedziałek, 28 grudnia 2015

Dzisiaj będzie trochę o Magnoliach zza kulis. Przypominam 15 wpisów, które czytaliście najchętniej i wspominam o tym, dlaczego niektóre z nich w ogóle powstały.


1. Jakie filmy motywują nas do działania? Część pierwsza i część druga

Dwa wpisy o filmach, które motywują nas do działania, pozostawiły wszystkie pozostałe daleko w tyle. Cieszy to bardzo, bo z zamiarem ich napisania nosiłam się od dawna. Chciałam też zrobić wersję książkową, a potem przerobić to na cały cykl, aż tu nagle okazuje się, że czas mija trochę szybciej niż powinien i te plany zmieniają się w postanowienia noworoczne. W poprzednim roku chyba zabrakło mi... motywacji? ;) 

2. Gdzie moje maniery? O uprzejmości w internecie

Tak ogromna popularność tego wpisu to dla mnie kompletne zaskoczenie, bo szczerze mówiąc pisałam go w charakterze żartu. Zastanawiałam się między innymi, czy zwracanie się do kogoś w wiadomości na facebooku dużą literą to przestępstwo albo czy emotikon zastępuje kropkę. Tak poważnie to mam nadzieję, że jakiś językoznawca weźmie kiedyś te problemy na warsztat, bo nadal nie wiem, czy nie jestem zbyt uprzejma.

3. Napisałem książkę i co dalej? - Rozmowa z Janem Drożdżem

Jan Drożdż, który zadebiutował "Nieskończoną Przestrzenią Snu" opowiedział czytelnikom o tym, jak szukał wydawcy i czy jego zdaniem dobrze jest słuchać rad na temat swoich tekstów. Jego przemyślenia poleciłabym każdemu, kto chciałby wydać własną książkę.


4. Jak przekonać innych do czytania?

Tak naprawdę to zestawienie zawiera niemal same recepty na przyciągnięcie ludzi do książek w taki sposób, żeby się nie zorientowali - najpierw film, wrzucanie znanego nazwiska na okładkę i tak dalej. Wciąż szukam lepszych sposobów, chociaż z drugiej strony dlaczego mielibyśmy przekonywać innych do czytania?

5. Na jakie reportaże warto zwrócić uwagę w tym roku? 

Wpis powstał przy okazji ogłoszenia nominacji do nagrody im. Kapuścińskiego, ale ma już swoją aktualizację - Jakie reportaże warto było czytać w roku 2015?

6. Skąd wiesz, że ta książka jest dobra?

Kolejny z dowodów na to, że lubię zastanawiać się nad oczywistymi oczywistościami.

Ale Wy macie gorzej, bo to czytacie :)

7. Co Polacy myślą o Oskarze dla "Idy"?

Nieważne, że Oskar. Nieważne, że afera. 

Cała ta sytuacja była przede wszystkim dobrym momentem do zastanowienia się, czy przypadkiem nie traktujemy kina jako rzemiosła. Chcemy, żeby produkt finalny spełniał określone funkcje, a to chyba nie cała prawda o sztuce.

8. Co czytać jesienią? Literatura faktu, którą warto sprawdzić

Nie wymyśliłam jeszcze, w jaki sposób pisać o kulturze w ogóle, a jednocześnie podkreślić, że Magnolie to głównie literatura faktu, dlatego tym bardziej cieszę się, że chętnie zaglądacie do postów o niej :)  


9. Dlaczego Swietłana Nobla dostała?

O wilku mowa, czyli non-fiction w kolejnej odsłonie - a konkretniej wpis o Noblu dla Swietłany Aleksijewicz. Trochę o tym, że to ważny moment dla całego gatunku.

10. Czy można czytać obrazy?

Na myśl o tej książce do tej pory szeroko się uśmiecham - "Nie widać nic". O obrazach czyta się w niej tak, jakby ktoś właśnie tłumaczył nam rozwiązanie zagadki kryminalnej. Odkąd ją przeczytałam, w muzeach spędzam pięć razy więcej czasu przy każdym eksponacie.

11. Jak cię widzą, tak wchodzą lub nie. Czy księgarnie potrafią przyciągać do siebie ludzi?

Pomyślałam, że skoro czytanie książek pozytywnie wpływa na naszą wyobraźnię, w księgarniach powinni pracować sami kreatywni ludzie. Napisałam więc o tym, czy potrafią przyciągać do siebie klientów w nietypowy sposób. Mam nadzieję, że ten wpis to początek jeszcze jednej kategorii na blogu - marketing kultury.

12. Co czytać i oglądać po "House of Cards"?

To też coś, co w przyszłości chciałabym kontynuować jako cykl wpisów - kilka tytułów, które są propozycją dla tych, którym spodobał się konkretny film albo książka.

13. Co facebook wie o kulturze?

Ten tekst wymaga pewnie uzupełnienia, bo powstał na początku roku, a od tego czasu na facebooku rozwinęło się kilka ciekawych profili, które warto śledzić jeśli lubi się kulturę.


14. Klasyki promować nie trzeba... A może jednak?

Klasyka obok non-fiction to z założenia ważna część Magnolii, ale wiecie jak to jest klasyką - wszyscy albo już ją znają, albo czytali o niej tyle, że trudno byłoby dodać coś nowego. Pisanie o książkach najbardziej zasłużonych to wyzwanie, dlatego w praktyce pojawiają się one tutaj rzadko. Ale, ale... ostatnio napisałam też o tym, że klasykę literatury angielskiej najlepiej czyta się zimą.

15. Jak długo będziesz pisać swój bestseller?

Wpis dla początkujących (albo jeszcze nawet nie to :)) pisarzy. Ze słowami Murakamiego, które wyskakują mi codziennie na pulpicie jako motywacja do pracy. Jeśli dodać do tego relację z wykładu Tavaresa o tym, jak się tworzy opowieści i wywiad z Janem Drożdżem, powstaje z tego mały cykl o pisaniu. Mam nadzieję, że w przyszłym roku uda mi się coś do niego dorzucić.

*

Niewiele działo się w tym roku na Magnoliach. Mam na sumieniu miesięczne przerwy w pisaniu i tak dalej, a do tego wcale nie obiecuję poprawy, ale bardzo, bardzo dziękuję - że mimo wszystko tutaj jesteście! :)

3 komentarze:

  1. Nie ważne, czy piszesz dużo czy mało, ważne, żeby ludzie chcieli to czytać i żebyś Ty się dobrze czuła w tym, co robisz :) Gratuluję dobrych tekstów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiesz, Twój jeden wpis jest warty tyle co 10 u innych. I wcale nie przesadzam i żartuje. Więc miesięczne przerwy można Ci wybaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem tu dopiero pierwszy raz, więc koniecznie muszę nadrobić te polecone wpisy :)

    OdpowiedzUsuń