sobota, 31 sierpnia 2013


Rok temu o tej porze tylko wspomniałam, że świętujemy Dzień Bloga. Dzisiaj będzie trochę dłużej, bo chciałabym podzielić się z wami dziesięcioma wpisami i stronami, które mogą zainteresować osoby związane z blogosferą literacką, a i ci po prostu lubiący czytać z pewnością znajdą tam coś dla siebie.

Odsyłam was do przeróżnych źródeł. Zaglądając tam dowiecie się, że chcąc być na bieżąco z zapowiedziami wcale nie musicie odwiedzać co kilka dni stron wszystkich wydawców, jakie są zalety blogowania, a także - od strony technicznej - jak tego bloga (ten blog tak właściwie, ale niektóre rzeczy funkcjonują tutaj wbrew zasadom, to też warto zapamiętać :)) ugryźć. Część z nich z pewnością już znacie, ale mam nadzieję, ze nie wszystkie.

Jeśli lubisz czytać

1. Susan Cain opowiada w TEDzie (pamiętacie jeszcze Teda?) o sile introwertyków. Z pewnością kupi was swoim wspomnieniem tego, jak wyobrażała sobie pierwszy obóz wakacyjny.

2. Dla tych, którzy lubią czytanie z listą, List Challenges. Znajdziecie tam więcej list niż jesteście w stanie przejrzeć, a na nich tyle książek, ile każdy z nas może tylko chcieć przeczytać. Jest nawet wyzwanie z tytułami, które czytała Rory w Gilmore Girls. Potrzebujecie dodatkowej zachęty? Jeśli przeczytacie odpowiednią liczbę lektur z danej listy, dostaniecie gwiazdkę (tylko nie mówcie, że już was takie rzeczy nie cieszą :)).

3. Żeby być na bieżąco z zapowiedziami, zaprzyjaźnijcie się z Datą Premiery. Macie tam zebrane informacje na temat większości planów wydawniczych, a powiadomienia o tych najważniejszych dla was dostajecie na maila. Nie ma szans, że przegapicie nowego Jagielskiego.


4. Jeśli lubicie kwejka, demoty i wszelkie inne strony tego typu, możecie śmiało zacząć przeglądać też WąchamKsiążki. Strona cieszy się sporą popularnością i wcale się nie dziwię, bo twórcy trafili idealnie w lukę pomiędzy bezsensownym scrollowaniem, a czytaniem książek.

5. I oczywiście coś dla wzrokowców, bo dobre zdjęcie książki to połowa drogi do zainteresowania nią innych. Pretty Books to jeden z tych mini-blogów, na których znajdziemy tysiące świetnych fotografii i cytatów z literatury. 

...a czasami nawet piszesz o tym, że lubisz czytać

6. Blogerzy dzisiaj powinni chyba zacząć optymistycznie, więc na początek wpis Kreatywy o zaletach blogowania, bo - jakby ktoś nie wiedział - naprawdę warto.

7. Żeby jednak nie było zbyt słodko, musimy wspomnieć też o tym, co robimy beznadziejnie. Temat został rozwinięty (trochę prześmiewczo) w filmikach Abstrachuje: "Co mówią blogerki?" i "Co mówią blogerzy?". Swoją drogą już prawie cała Polska się z nimi śmieje (tak, dokopmy tym, co ćwiczą na siłowni, robią z siebie idiotów w pkp i tak dalej), ale nikt nie myśli o tym, że coś z tego może dotyczyć właśnie mnie... Czyli z kogo oni się tak właściwie śmieją? 


8. I na dobicie: 85 zwrotów nadużywanych w recenzjach książek. Pomysł świetny, chociaż trochę niedopracowany (ostatnim razem kiedy sprawdzałam, co oznacza słowo "zwrot", miało ono coś wspólnego z wyrażeniem, konstrukcją zdaniową, a nie wyrazami takimi jak "cegła" albo "czytadło"). Generalnie jednak warto spojrzeć szczerze na swoją pisaninę i przypomnieć sobie te chwile, kiedy rzeczywiście jechaliśmy schematami. PS. Podobny wpis z wtórnymi do bólu komentarzami nie byłby wcale gorszym pomysłem.

9. Jeśli jeszcze nie wiecie, że wygląd jest równie ważny co treść, koniecznie obejrzyjcie prezentację Pawła Opydo. W tym samym temacie znajdziecie u mnie 6 wskazówek związanych z wyglądem bloga, a u Dady listę najbrzydszych blogów książkowych.

10. Na zakończenie coś, co lubimy najbardziej - ciekawa lektura, czyli "Bibliocamp - blogi, książki, ludzie" wydany przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku. Spora dawka tekstów na temat tego, co to właściwie znaczy "dobry blog", a także jak internet zmienia rynek wydawniczy. Co ciekawe, różni autorzy poszczególnych fragmentów zwracają uwagę na dokładnie te same rzeczy - regularność, poprawność, wygląd, bywanie w social mediach...

Dzisiejszym wpisem złamałam zasadę dobrego blogera (jeśli linkujesz to tylko do siebie, żeby konkurencja nie miała zbyt łatwo), ale ona w blogosferze literackiej chyba po prostu nie ma racji bytu - i to jest u nas najfajniejsze :) Mam nadzieję, że pod każdym z linków znaleźliście mnóstwo inspiracji.

PS. Zdjęcie na górze pochodzi stąd.

28 komentarzy:

  1. Uwielbiem przeglądać WąchamKsiążki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Podlinkowany w tym samym akapicie co Opydo - hohoho, chyba wygrałem dzisiejsze internety :D

    List Challenges niedawno odkryłem - fajna ciekawostka. Daty premiery nie znałem - przydatne, thx! Abstrachujki to typowa loża szyderców, która "śmieje się z każdego, tylko nie mnie" ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrób screena, pewnie jeszcze trochę poczekasz na powtórkę :D

      Usuń
    2. Już dawno zrobiłem (zbieram takie rzeczy ;))!

      Usuń
  3. WOW! Dzięki za te linki! Naprawdę się przydadzą, a sama jakoś wypadłam z obiegu blogowo-książkowego, więc nie mam takich stron w zakładkach. Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny post! Zerknęłam w większość linków ;) Jedynie z obcojęzycznymi sobie darowałam :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pierwszym filmikiem faktycznie można mieć problemy bez odpowiedniej znajomości języka (istnieje chyba wersja z napisami, ale nie dogrzebałam się do niej), ale ze wszystkimi innymi stronami warto próbować, zwłaszcza z Pretty Books, w końcu tam chodzi głównie o zdjęcia :)

      Usuń
  5. Spodobał mi się pomysł na post. Dzięki za te linki, teraz będę na bieżąco z premierami i będę wiedziała co wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pretty books i Data premiery bardzo się przydadzą;) Jeżeli chodzi o pierwszą stronę - bardzo potrzebuję inspiracji. A dzięki tej drugiej może w końcu zacznę ogarniać interesujące mnie daty premier i przy okazji odkryję coś ciekawego;)
    85 zwrotów - muszę to wreszcie przeczytać. I rzeczywiście, przydałaby się podobna lista zawierająca najczęściej powtarzające się komentarze. Sama zbyt często popadam w schematy...

    OdpowiedzUsuń
  7. Data premiery na pewno mi się przyda, a na WąchamKsiążki lubię zaglądać. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznam szczerze, że nie znałam portalu Wącham Książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Punkt dziesiaty mi sie spodobal! :p A Abstrachuje to dla mnie dobra dawka swmiechu :) Pozdrawiam i zapraszam jeśli masz ochotę ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja lubię zaglądać na WąchamKsiążki, a przez to dużo książkowych obrazków zawala mój telefon i komputer.
    A List Challenges bardzo się przyda, bo uwielbiam wszelkie listy :D Tworzę ich bardzo, później zazwyczaj się nie trzymam, ale i tak sprawiają mi wiele przyjemności. Idę przeglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ciekawe zestawienie, A List Challenges już sprawdziłem, niestety, wszystko jest po angielsku...:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Notka super bo części z tych stron nie znałam, ale AbstrachujeTV doprowadza mnie do łez, oczywiście ze śmiechu :)
    http://qltura.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię Twój blog, bo zawsze mnie czymś zaskoczysz i namówisz do spróbowania czegoś innego: chociażby robienia sobie listy z tym, co chcemy zrobić w przyszłości, po tak niby błahe rzeczy, jak odwiedzenie nowych stron w necie.
    kolodynska.pl

    OdpowiedzUsuń
  14. Ile ciekawych linków! Znałam (i kochałam) jedynie Wącham książki i Pretty Books, z przyjemnością zagłębię się w pozostałe strony :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Hahaha, naprawdę świetne linki :). Przy niektórych naprawdę się uśmiałam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jesteś nieocenioną skarbnicą wiedzy :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Data Premiery chyba rzeczywiście mi się przyda, dzięki, nie znałam jej wcześniej!

    Jeśli natomiast chodzi o 85 zwrotów nadużywanych w recenzjach książek - do takich list zawsze trzeba podchodzić z rozsądkiem. Owszem, u niedoświadczonego/j autora/ki mogą wydać się sztywne, ale z niektórymi (np. pięk­nie wydana, cud, miód i orzeszki, czytadło) spotkałam się u swoich ulubionych blogerów (i nie tylko) i nie utrudniły mi lektury.
    Obok tego umieszczono tam zdania, których istotnie powinno się unikać (np. Nie bar­dzo wiem, co napi­sać na temat tej książki). Jest to, jak mówisz, ciekawy pomysł, może i pomocny dla niektórych, ale niedopracowany. ;)

    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  18. Ohoho, niezły wpis! Zaraz przejrzę niektóre strony z tych, które podlinkowałaś i może obejrzę filmik. I tak, przydałaby się lista najczęściej publikowanych, a przy tym bardzo irytujących, komentarzy innych. :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. A ja zapomniałam o święcie Bloga... no jak ja mogłam! :)
    Wpis fajny, ciekawy. Zastanawiałam się właśnie, czy to gdzieś u Ciebie jest tak urokliwie, bo piękne to pierwsze zdjęcie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Na WąchamKsiążki wchodzę dosyć często i lubię tę stronę.
    Lista nadużymych zwrotów wydała mi się dosyć interesująca i przeleciałam ją szybko wzrokiem z uśmiechem na twarzy. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. "Bo mówią blogerzy" - genialne :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam nadzieję, że lista zalet blogowania kogoś do działania zachęciła :)

    Nie wiedziałam, że Dada popełnił wpis na temat brzydkich blogów. Zaparzę dzban herbaty i 'jadę z koksem', koniecznie muszę przeczytać, co tam kolega wymyślił :)

    A punkt drugi baaardzo mnie zainteresował, zapowiada się świetnie!

    OdpowiedzUsuń
  23. Genialny wpis !!
    Ogrom wielu wskazówek ;)
    a co do chłopaków i ich cyklów na youtube umilam sobie czas w złe dni ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Dopiero teraz odkryłam twojego bloga. Czemu tak pózno...


    http://ksiazkisaniebezpieczne.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Chyba podzielę całość na 10 dni i z pasją charakterystyczną dla mola książkowo-internetowego każdego kolejnego poranka będę pastwić się nad linkami z konkretnego podpunktu :> Świetyny research!

    OdpowiedzUsuń