czwartek, 28 marca 2013


Ludzie oglądający "Psychozę" najczęściej jeszcze nie wiedzą, że jest to film, który powstał na podstawie książki, a fabuła tej ostatniej była inspirowana prawdziwymi wydarzeniami - i bardzo dobrze, bo na samym początku ma to być po prostu kino suspensu wciskające w fotel i bawiące się psychiką widza, a dopiero potem produkcja z ciekawym tłem. Właśnie dlatego Nieznana historia "Psychozy" jest propozycją skierowaną tylko i wyłącznie do tych, którzy widzieli już jedno z najsłynniejszych dzieł Hitchcocka i znają rozwiązanie zagadki domu na wzgórzu. 

Teraz, za pomocą książki Stephena Rebello, widz zamienia się w czytelnika i ma okazję nie tylko poznać bliżej fabułę filmu, ale też dowiedzieć się więcej o tym, jaka jest jego historia, jak wyglądał proces tworzenia trzydziestodniowego thrillera i wreszcie - jak wpłynął on na społeczeństwo. Ci, którym nie udało się wyłapać sceny z udziałem reżysera (który, jak wiadomo, pojawiał się na kilka sekund w swoich produkcjach) mogą dodatkowo odkryć jego obecność, a wszyscy pozostali poznają ciekawostki związane z zachowaniem Hitchcocka i powstawaniem najważniejszych scen.

Autor prowadzi przez kolejne etapy tej historii z zachowaniem chronologicznego porządku. Najpierw przedstawia jej chyba najbardziej groteskową, bo zupełnie prawdziwą, część. Przybliża postać Eda Geina, "(...) jednego z najbardziej przerażających masowych morderców, jakiego wydała na świat Ameryka", a który był pierwowzorem postaci Normana Batesa (Anthony Perkins). Następnie wspomina o powieści Blocha:
"Wśród większości mainstreamowych znawców literatury Psychoza została określona jako dzieło godne osobnego gatunku."
Mimo to zgodnie twierdzono, że sfilmowanie tego tekstu jest zadaniem niemożliwym do wykonania. Hitchcockowi jednak się udało - i to jak!


Dokładnie o tym (jak?) mówi książka Rebello. Wskazuje ona na ciężką pracę, ale też dziwactwa głównego bohatera, czyli reżysera. Równie dużo uwagi poświęca analizowaniu scen w pokoju hotelowym czy w łazience oraz podkreślaniu aury tajemniczości, jaka panowała wokół całej produkcji. Przedmiotem rozważań autora stał się również komercyjny sukces "Psychozy" oraz fakt, że początkowo była ona krytykowana przez specjalistów.

"Alfred Hitchcock. Nieznana historia "Psychozy"" to bardzo dokładna relacja z planu, pozwalająca poznać reżysera jako perfekcjonistę, który planował wszystko w najdrobniejszych szczegółach. Hitchcock widziany oczami Rebello to postać pracowita, niesamowicie inteligentna, ale też mająca swoje dziwactwa i czasami trudna dla otoczenia.

Tych, którzy lubią kino suspensu i doceniają pracę Hitchcocka, pewnie nie trzeba namawiać do zwrócenia uwagi na tę ciekawą i kompletną historię "Psychozy". Wszystkim innym polecam najpierw zapoznać się z filmem, a dopiero potem szukać okładki z Anthonym Hopkinsem, Heleną Mirren (i innymi) w księgarniach.

14 komentarzy:

  1. "Psychozę" Hitchcooka uwielbiam, więc chętnie bym sięgną po ową książkę. Zapowiada się ciekawie. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie oglądałam "Psychozy", natomiast oglądałam ostatni film o tym jak ona powstawała. Bardzo mi się spodobał i skłonił do przeczytania tej pozycji! także zabieram się do roboty :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakoś zawsze brakuje mi czasu na uzupełnienie braków w klasyce kina. Jak dotąd widziałem tylko "Ptaki" Hitchcocka, ale ciąglę sobie obiecuję Psychozę ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. "Psychoza" zrobiła na mnie wrażenie. Ciekawe, czy książka jest równie interesująca. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę w końcu obejrzeć "Psychozę" i "Hitchcocka". Na książkę może też się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie się książka bardzo podobała. Hitchcocka niestety jeszcze nie widziałam. A "Psychozę" widziałam w nowej i starej wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  7. jestem miłośniczką kina, więc ta książka spadła mi jak z nieba :) dobrze jest sięgać po takie lektury, by móc przyswoić sobie interesujące fakty. pozdrawiam


    www.kreatywneteksty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam Hitchcocka, więc to dla mnie obowiązkowa książka. "Psychozę" widziałam oczywiście, ale chętnie sobie odświeżę ten film :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zawsze czytając Twoje recenzje wychodzi moja ignorancja :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie jestem pewna, czy obejrzałabym tą ekranizację. Może, gdy znajdę więcej czasu to się skuszę. Teraz zrobiłabym to zbyt powierzchownie...

    OdpowiedzUsuń
  11. Hitchcock'a to ja uwielbiam. Właściwie zawsze tak było i mimo, że nie jestem wielką fanką horrorów to filmy tego pana biorę w ciemno. "Psychoza" jak to psychoza.. niszczy mnie zawsze, ale tak pozytywnie. Po książkę chyba nie sięgnę, bo nie lubię za bardzo takich... marketingowo-podobnych zabiegów.. widziałeś film.. bierz książkę.
    Inaczej jak czytałeś książkę porównaj z filmem.. na to zawsze daję się złapać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Przeczytałbym, ale póki co odstrasza mnie cena. Mimo wszystko - must have. Film kultowy, książka Blocha kultowa, wypada przeczytać i "Nieznaną historię..." :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie jestem w trakcie czytania tej książki i bardzo mi się podoba. Lubię filmy Alfreda Hitchcocka, a "Psychozę" widziałam kilka razy. :)

    OdpowiedzUsuń