niedziela, 17 lutego 2013

Fragment filmu "Jak zostać królem"

Nie każdy z nas musi pełnić funkcje publiczne, występować w telewizji, wygłaszać przemówienia w salach wypełnionych ludźmi albo odgrywać role w teatrze, ale każdy czasami mierzy się z sytuacją, kiedy jego gardło jest ściśnięte ze strachu czy z powodu stresu. Zapanować nad głosem jest ciężko nie tylko, gdy mamy przysłowiowy nóż na gardle, niekiedy trudności może sprawiać rutynowe dyktowanie nazwiska czy rozmawianie ze znajomymi, gdy wokół panuje hałas. Jak radzić sobie z dźwiękami, by słowa brzmiały głośno i wyraźnie, a jednocześnie gardło nie było przeciążone? O tym w poradniku "Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia".

Książka autorstwa pani Beaty Ciecierskiej-Zajdel - nauczycielki, aktorki i dziennikarki - jest złożona z sześciu części. Dwie pierwsze zawierają informacje na temat tego, czym jest głos, jak można definiować go w przeróżnych ujęciach oraz w jaki sposób powstaje, a także - jak zbudowane są narządy, które za niego odpowiadają. Autorka zaznacza tutaj, że tym, co steruje fonacją, jest tak naprawdę mózg. Aby więc nauczyć się poprawnie mówić, trzeba wykonać mnóstwo ćwiczeń, które zwłaszcza na początku mogą wydawać się dość dziwne i niekoniecznie związane z tematem. W tej części tekstu pojawiają się również ciekawostki na temat tego, jak postawa wpływa na jakość mówienia oraz dlaczego stres pogarsza jego jakość.

Po częściach teoretycznych czytelnik przechodzi do tych bardziej praktycznych. Najpierw musi on przygotować się do pracy nad głosem, potem - skupić na samych ćwiczeniach. Niektóre z nich mogą być trochę śmieszne (np. Brzęcząca guma do żucia oraz Kulka powietrza), inne całkiem poważne (jak Pogłębianie oddechu). Autorka przedstawia głównie zadania zupełnie nowe dla kogoś, kto wcześniej nie próbował zapanować nad swoim głosem, ale też korzysta z tych klasycznych - jak wymawianie dość skomplikowanych zdań (np. Czy się Czesi cieszą, gdy się Czesio czesze? lub Trzy wszy w szwy się zaszywszy, szły w szyku po trzy wszy).

Już na zakończenie można się dowiedzieć, jakie są optymalne warunki do pracy nad głosem. Osoby uzależnione od kawy pewnie będą zawiedzione, gdy dowiedzą się, że kofeina ma działanie odwadniające i dobrze byłoby z niej zrezygnować, jeśli ma się zamiar mówić jak najlepiej (mission impossible ;)). Warto też unikać noszenia butów na wysokim obcasie i rzucić palenie. Ciekawym dodatkiem do całości jest ostatni rozdział, w którym wymieniono zmiany w głosie, które powinny niepokoić, a także płyta CD z ponad dwugodzinnymi nagraniami przeróżnych ćwiczeń (posłuchaj fragmentu).

Każdy, kto czuje się zainteresowany tym tematem, nie będzie zawiedziony jeśli zdecyduje się sięgnąć po ten poradnik. Znajduje się w nim mnóstwo informacji, ciekawostek i jeszcze więcej ćwiczeń, które pozwolą każdemu wypracować odpowiedni głos - nawet bez pomocnika takiego jak Lionel Logue z filmu Jak zostać królem :)

9 komentarzy:

  1. Chętnie dowiedziałabym się jak panować nad głosem, bo kiedy jestem targana emocjami, to kompletnie nad nim nie panuję. Mówię za głośno i za szybko, a co za tym idzie- niezrozumiale.
    A film o królu oglądałam i bardzo mi się podobał, teraz wchodzi do kin jego druga część, więc z pewnością się wybiorę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, naprawdę, kontynuacja "Jak zostać królem"? Nie miałam zielonego pojęcia! :))

      Usuń
    2. A przynajmniej tak reklamowany jest film "Weekend z królem".
      Z tego co wyczytałam, to nadal mamy króla Jerzego VI i jego żonę Elżbietę, jednak obsada jest całkowicie inna, jak również reżyser czy scenarzysta. Więc w sumie czy to jest taka prawdziwa kontynuacja, to nie wiem :-)

      Usuń
  2. również chcętnie dowiedziałabym się czegoś pożytecznego o pracy nad własnym głosem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W tamtym roku chodziłam na warsztaty emisji głosu, bardzo fajna sprawa. Tylko trzeba dużo ćwiczyć w domu i być systematycznym.

    OdpowiedzUsuń
  4. O, przydałoby mi się coś takiego. Już nawet nie mówię o występach publicznych, ale jakby nie patrzeć, głos to nasza wizytówka i zawsze chętniej rozmawia się z kimś, kto ładnie i wyraźnie mówi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta książka bardzo by mi się przydała. Tym bardziej, że ja nienawidzę występować publicznie, a w przyszłości będę prawdopodobnie nauczycielką.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym móc kontrolować i kształcić swój głos, tak, aby nigdy mnie nie zawiódł, szczególnie w chwilach wystąpień przed szerszą publicznością - podczas prezentacji czy śpiewania. Zauważyłam też, że większość ludzi przeinacza moje nazwisko i zastanawiam się, czy to ja niewyraźnie mówię, czy po prostu inni źle słyszą ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Śpiewam, więc taka wiedza jest mi niezwykle potrzebna. Ileż to już ćwiczeń zaliczyłam i ile wzlotów i upadków... Uważam, że książka jednak nie da rady nauczyć praktycznie większości rzeczy... Bez nauczyciela się nie obędzie...

    OdpowiedzUsuń