wtorek, 9 października 2012

Literatura faktu

Reportaż, Wydawnictwo: Świat Książki

Co może przyciągnąć do lektury, której tytuł i szata graficzna nie wywołują najlepszego pierwszego wrażenia? W moim przypadku odpowiednia tematyka oraz autor. Arab strzela, Żyd się cieszy zawiera w sobie to wszystko: po pierwsze opowiada o Bliskim Wschodzie (a konkretnie Izraelu), po drugie robi to słowami Pawła Smoleńskiego, którego styl poznałam przy okazji czytania o Iraku (Irak. Piekło w raju)...

Czytelnik zaglądający do książki znajdzie w niej informację, że co piąty obywatel Izraela jest etnicznym Arabem. Zaraz potem natrafi na opinię:
 
"To już chyba nie mniejszość, lecz wielki segment żydowskiego państwa."

Dlaczego więc tak ogromny kawałek społeczeństwa jest spychany na margines? Skąd dławiąca, ciężka i duszna atmosfera? Opowiedzą o tym główni zainteresowani – Arabowie, którzy na każdym kroku stykają się z niesprawiedliwością, czują się pomijani, niewidzialni. Żyją we własnym państwie, ale dla Żydów są tutaj jakby obcymi, intruzami. 

Przede wszystkim warto wspomnieć, że Arab strzela, Żyd się cieszy to niejako kontynuacja książki Izrael już nie frunie, gdzie tytułowy Izrael został przedstawiony z punktu widzenia Żydów. Tym razem autor zmienił punkt zaczepienia, przeszedł na drugą stronę barykady i zadał pytania Arabom. Nie znaczy to jednak, że obydwa zbiory reportaży należy poznawać w kolejności chronologicznej (jestem najlepszym tego przykładem, ponieważ nie czytałam jeszcze poprzedniej pozycji).

Podobnie jak w książce Irak. Piekło w raju, Paweł Smoleński oddaje głos swoim bohaterom. Na przykładach jednostek przedstawia sytuację, a także nastroje panujące w całym kraju. Łączy uczucia z przydatnymi informacjami oraz obiektywnymi faktami. Autor nie skupia się głównie na własnych wrażeniach towarzyszących zwiedzaniu kraju, on słucha, a potem opowiada.

Tytuł zdecydowanie zwraca uwagę. Gdy spotkałam się z nim po raz pierwszy, zastanawiałam się, czy ma wydźwięk ironiczny, czy może chodzi o coś innego. Na szczęście tajemnicę wyjaśnia twórca wstępu, Konstanty Gebert. Jego słowa wprowadzają w temat, a także tłumaczą, dlatego warto nie omijać ich szerokim łukiem. 

Książka przypadła mi do gustu, ale nie w taki sposób, jak Irak. Piekło w raju. Być może przyczyną jest fakt, że zawsze gubiłam się w sprawach dotyczących Izraela. Kto jest tam pokrzywdzonym, a kto oprawcą? Naprawdę ciężko stwierdzić. Jedni wrócili do domu, inni zostali z niego wyrzuceni. Gdzie tutaj szukać sprawiedliwości?

Po raz kolejny mogłabym polecić zbiór reportaży Pawła Smoleńskiego. Trochę żałuję, że tym razem skupił się on jeszcze bardziej na odczuciach jednostek, a sprawy ogółu przedstawił gdzieś na trzecim, piątym, a może ósmym planie. Mimo wszystko dowiedziałam się naprawdę sporo i cieszę się, że spędziłam z tą książką trochę czasu!

21 komentarzy:

  1. Bardzo lubię reportaże z miejsc, gdzie źle się dzieje - dzięki temu mogę przynajmniej poznać chociaż małą część tego, co przeżywają mieszkańcy danego kraju czy miasta. Już od pewnego czasu miałam ochotę na tę książkę, a jeśli jeszcze Ty ją polecasz to na pewno rozejrzę się za nią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ponieważ jestem mocno zainteresowana tą tematyką, odnotowuję tytuł, dla mnie pozycja obowiązkowa, dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki mi zupełnie nieznana, ale recenzja zachęcająca.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie miałam jeszcze okazji czytać żadnego reportażu, dlatego jestem bardzo ciekawa powyższej publikacji i chce ją przeczytać, jak tylko nadarzy się ku temu okazja.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo zachęcająca recenzja, aż się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Być może też kiedyś przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  7. O książce słyszałam, ale jakoś tak niespecjalnie mnie do niej ciągnie...

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba jednak sobie ją odpuszczę. Nie do końca moja tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Raczej sobie odpuszczę, przynajmniej na ten moment. Tytuł moim zdaniem niefortunny, ale skoro jest wyjaśnienie to nie będę się czepiać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O. Widziałam reklamę tę książki w metrze warszawskim. Ważna literatura...

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie moja tematyka, także tym razem, wyjątkowo, nie dodam ksiązki do listy.

    PS Jak tam życie studenckie? :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dawno nie czytałam żadnych reportaży. Bardzo interesowały mnie wszelkie konflikty, gdy byłam w liceum i przygotowywałam się do matury z wosu. Teraz jakoś tego unikam i szukam w książkach odskoczni od własnych problemów...

    OdpowiedzUsuń
  13. Izrael to intrygujący kraj, z pewnością sięgnę po książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Tematyka jest dla mnie bardzo interesująca. Tytuł natomiast jest dosyć dziwny - w związku z tym dobrze, że został wyjaśniony we wstępie;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chętnie zapoznałabym się z tą książką. Ostatnio brakuje mi wszystkiego co wciąga, intryguje i rozwija. A tu pewnie miałabym to zagwarantowane.

    OdpowiedzUsuń
  16. Always ensure you choose a method that is
    proven to remove skin tags without causing adverse effects and scarring.
    Cholera is an acute infection of the small intestine, and it can be life-threatening.

    Chocolate and junk foods are often blamed for the cause of acne.


    Also visit my web page - Skin Tag Remover

    OdpowiedzUsuń
  17. Do keep in mind that if you do get a free hotel room, there will
    still be a small cost to you in terms of the taxes excised on that hotel room stay

    Also visit my web page: http://sixflagsticketscoupons.com/six-flags-discovery-kingdom/

    OdpowiedzUsuń
  18. There are several service providers that are not genuine.
    How increasing You - Tube views help you promoting
    your product with ease. For a video to rake in this many views,ever,
    much less in a few days,is historic.

    My site; more views on youtube

    OdpowiedzUsuń
  19. When we do not understand things we tend to make assumptions that are not
    always correct. Joseph is a ruler (12:88) and one who interprets dreams and visions
    (12:21), a man of truth (12:46), concealed as a treasure (12:19).
    The speaker, Tariq Ramadan, was once banned from entering the United States.



    Feel free to surf to my web blog ... islamic finder athan azan

    OdpowiedzUsuń