sobota, 16 czerwca 2012


Po drugiej stronie bloga to cykl luźnych rozmów z ludźmi, którzy prowadzą blogi - głównie te książkowe. Jak dobrze znasz tych, do których zaglądasz codziennie? Ile nowych znajomości jeszcze przed tobą? 
W tym tygodniu miałam okazję porozmawiać Avo_lusion
- autorką bloga Książki Zbójeckie 


Którego bohatera literackiego przypominasz?
To bardzo trudne pytanie. Czasem czuję się jak kompilacja wielu bohaterek, o których czytałam. W dzieciństwie przypominałam trochę Lunę Loveegood, a trochę Prosiaczka z Władcy Much Goldinga, choć na pewno nie miałam jego wiedzy. A teraz? Nic nie przychodzi mi do głowy. Jestem chyba bohaterką romantyczną, ale także wojowniczką.

Jakie miejsce – istniejące na papierze lub w rzeczywistości – mogłabyś nazwać domem?
Jeżeli dom, to zapewne ten rodzinny… W Świerklańcu, miejscowości, z której pochodzę. Warszawę także lubię, jest moim domem obecnie. A literacko? Dorastałam w Hogwarcie, więc to mój literacki dom… Heh, a ja znowu swoje!

Skąd pomysł na założenie bloga?
Książki Zbójeckie 
Bardzo chciałam mieć miejsce w Internecie, które będzie tylko moje, w którym będę się czuła bezpiecznie, które będzie mi dawało możliwość spełnienia. Krążyłam wokół blogów, ale nie wiedziałam, o czym chciałabym pisać. Mam wiele pasji… Jednak po studiach najbardziej brakowało mi pisania o literaturze. I tak się właśnie stało. Blog założyłam w pracy, to było błyskawiczne podjęcie decyzji. I radość, która nie wygasła aż do dzisiaj.

Jak widzisz siebie za pięć lat – chcesz nadal czytać, czy może raczej być tą, która podpisuje książki swoim nazwiskiem?
Nie sądzę, abym zaczęła pisać, nie mam wystarczającego warsztatu. Jednak czytać będę na pewno, to nieodłączny element mojego życia.

Twój blog ma już ponad rok. Gdybyś miała popatrzeć na recenzyjny świat z perspektywy tego czasu, co podoba ci się w nim najbardziej, a co może drażnić?
To ciekawe pytanie. Podoba mi się bardzo, że młodzi ludzie zakładają blogi o książkach i piszą o literaturze. Uważam, że to o wiele lepsze niż oglądanie MTV na przykład. Czytanie i pisanie rozwija, to znakomita pasja, która uczy otwartości, myślenia o literaturze, elokwencji… A co mnie drażni? Narzucenie reguł. Ludzie, którzy myślą, że są ciut lepsi od innych, a przez to mają prawo wytykać błędy i wymyślać zasady blogowania. To bzdura. Blog to twór żywy i indywidualny, każdy ma prawo prowadzić go jak mu się podoba. Właśnie to jest w blogowaniu najlepsze! Blog to moja przestrzeń, o którą dbam, a na podwórko innych nie wchodzę z butami…

Jak wyobrażasz sobie książkę idealną? O czym powinna opowiadać, do jakiego gatunku się zaliczać?
Książka idealna to taka, w której fabuła jest doskonale skonstruowana i porywa czytelnika, każąc mu zapomnieć o czasie, jedzeniu, piciu i potrzebach fizjologicznych. Rzadko się takie zdarzają, ale ostatnio do takich powieści mogę zaliczyć Igrzyska Śmierci.

Dlaczego twoim zdaniem warto zwracać uwagę na polską literaturę?
Polska literatura jest dobra, coraz lepsza. Nie naśladuje obcych wzorców, ale wyznacza nową jakość. Przykładem jest Adam Zalewski – połączenie unikalnej narracji z ciekawym światem przedstawionym… To odkrycie, które zmieniło moje myślenie o piszących Polakach. Uwielbiam także Sapkowskiego i Terakowską. Ci twórcy pokazują, co znaczy kunszt i umiejętność kreowana postaci.

Podaj tytuły trzech książek, które twoim zdaniem każdy powinien przeczytać.
Kolejne szalone pytanie! Czy ma powiedzieć coś o mnie…? O moim guście…? Cóż. Każdy powinien przeczytać Ballady i romanse Mickiewicza, aby zrozumieć romantyczną naturę i świat fantastyki. Każdy powinien przeczytać Medaliony Nałkowskiej, by pamiętać o Holokauście i dramacie wojny. I każdy powinien przeczytać Dżumę Camusa, aby pamiętać, że zło może jedynie spać, ale nigdy nie umrze. Brzmi górnolotnie, ale moim zdaniem to ważne.

Co wypełnia twój czas, gdy nie czytasz? Masz inne pasje, czy jesteś całkowicie oddana książkom?
O! Pasji jest wiele. Kocham śpiewać. Od dziesięciu lat wykonuję muzykę Gospel. Obecnie śpiewam w warszawskim chórze Soul Connection. Muzyka to niezwykle ważny element mojego życia. Poza tym piszę artykuły dla „Gazety na Chmielnej”, to miesięcznik wydawany w Warszawie.

Pasją jest także organizowanie różnych akcji, które pochłaniają sporą część mojego czasu. Wszystkie mają miejsce na blogu. W tym roku wraz z Krainą Czytania wydałyśmy e-book Szkice z życia*. Myślę, że to nie koniec naszych działań. Obecnie przygotowuję dosyć dużą akcję dla blogerów związaną z Januszem Korczakiem. Sama się zdziwiłam, jakiego rozmachu nabrał pomysł, który z założenia miał być malutki. Na jesieni także przygotowuję akcje. Już wkrótce będzie miał premierę nowy cykl na blogu… Ciągle coś się dzieje, ale dobrze mi z tym, bo uwielbiam działać, to pozwala mi poczuć szczęście, chociaż na jakiś czas. 

* Szczegółów dotyczących książki stworzonej przez blogerów można szukać tutaj.
Bardzo dziękuję Avo_lusion za odpowiedzi na pytania i zapraszam za dwa tygodnie na kolejną rozmowę z cyklu "Po drugiej stronie bloga" :)

32 komentarze:

  1. Świetny wywiad. Bardzo miło mi się go czytało. Gratulacje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zawsze przeczytałam z przyjemnością:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cóż za interesująca dziewczyna! Pełna pasji, mądra, inteligentna... Przyjemnie się czyta wywiad z kimś takim. Nie bije z dziewczyny jakaś paskudna próżność i egotyzm, a to się ceni :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny wywiad! Uwielbiam czytać takie rozmowy z blogerami ;)
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bradzo lubię czytać takie wywiady, są świetne!

    OdpowiedzUsuń
  6. Naprawdę dobrze mi się czytało. Takie wywiady naprawdę dużo wnoszą. I aż się dziwię że wcześniej nie byłam na stronie Książek Zbójeckich ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kochana, to był dla mnie zaszczyt rozmawiać z Tobą:) A wszystkim dziękuję za miłe słowa!!

    OdpowiedzUsuń
  8. P.S. Limonko - aż się zaczerwieniłam. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawe pytania i odpowiedzi. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny pomysł na cykl te wywiady z blogowiczami :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dobry pomysł na cykl i bardzo dobry wybór pierwszej rozmówczyni :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna rozmowa ;) bardzo mi sie podoba ten pomysl z wywaiadami. Konkretne, błyskotliwe ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nawet nie wiedziałam, że w Warszawie istnieje taki miesięcznik...

    OdpowiedzUsuń
  14. Mnie również podoba się pomysł z wywiadami. Super inicjatywa.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajny wywiad. Czyżbyś wybierała się na dziennikarstwo? :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawy wywiad. Można tylko pozazdrościć energii tej blogerce!

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawy wywiad, zadajesz bardzo trafne i interesujące pytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Popieram słowa versatile - trafne pytania !

    OdpowiedzUsuń
  19. Podoba mi się pomysł oraz oczywiście wykonanie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawy wywiad, czytałam go z przyjemnością :).

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam książki zbójeckie ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Niestety nic juz z tą porażką nie zrobimy :( nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem jednak ;) wiemy co zmieniać, co poprawiać... No i jakos mi tak lżej, ze Rosja nie wyszla :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo ciekawa inicjatywa :) Podoba mi się jak diabli.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ach, dziękuję Ci bardzo za zauważenie tego BYKA :D! Nie wiem dlaczego tak napisałam, na dodatek, że przepisywałam to z okładki książki!

    OdpowiedzUsuń
  25. Ciekawy wywiad.:)
    W ogóle ostatnio Twój blog zaczął się rozwijać i zmieniać zdecydowanie na plus. Gratulacje:*

    OdpowiedzUsuń
  26. zawsze jest mi niezwykle miło, gdy mogę poznać blogowych towarzyszy :) czekam na kolejne części tego cyklu :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Podoba mi się Avo_lusion, m.in. za zdrowe podejście do blogowania.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo ciekawy wywiad, także gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Widać, że to osoba wielkiej pasji I energii. Mam przyjemność czytać jej artykuły w Gazecie na Chmielnej. Super!!

    OdpowiedzUsuń
  30. Genialny wywiad! Bardzo mi się podoba ten cykl, zwłaszcza, że jest inny od wszystkich dotąd mi znanych i pozwala tak na prawdę poznać Blogera ;D

    OdpowiedzUsuń